Bij Kasteel Metaal in Alphen aan de Rijn worden binnenkort de elfde en twaalfde Yaskawa lasrobots geïnstalleerd. Echter, het automatiseringsverhaal van het bedrijf begon al in 2006, toen daar de eerste Yaskawa lasrobot aan het werk werd gezet. Tijdens deze samenwerking van 16 jaar is de productiecapaciteit van Kasteel enorm gegroeid en is het aantal medewerkers bijna verdubbeld.
Veel en repeterend
Samen met een grote klant, leverancier van koemelkrobots, werd in 1997 een nieuwe koemelkrobot ontwikkeld en uiteindelijk op de markt gebracht. De eerste jaren ging dit om tientallen stuks per week maar uiteindelijk werden in zes jaar tijd tweeduizend koemelkrobots met de hand gemaakt. Tegenwoordig zijn dat er over de honderd per week. Dit leek toen al genoeg reden om te gaan automatiseren, want in één koemelkrobot zat zeer veel repeterend laswerk. De vraag ging omhoog naar 5.000 tot 6.000 per jaar. ‘Ik wilde al langer gaan automatiseren, alleen onze klant was bezig met het ontwikkelen van een nieuwe revisie’, aldus Kees Bogerd, technisch directeur bij Kasteel Metaal.
Samen voor elkaar
Na al die jaren is het bedrijf zich gaan oriënteren bij een aantal aanbieders van lasrobotinstallaties. ‘We hadden er geen ervaring mee. Het is een heel groot werkstuk wat we doen: 3,20 meter breed, ruim 2 meter hoog en 1 meter diep. Er zitten zestig onderdelen in en 285 lassen. Vanaf het begin was het een ambitieus werkstuk en ook nog van RVS gemaakt’, vertelt Bogerd verder. Er was te weinig productieruimte en Kasteel wilde het product in één opspanning lassen. RVS krimpt enorm en vervormt, dus is erg moeilijk om aan de maat te houden. Van iedereen kwam het advies om het product in sub-samenstellingen te maken en dan in één keer een eindsamenstelling. Deze methode zou gepaard gaan met tussenvoorraden en dat wilde het bedrijf niet. Ook Yaskawa gaf in het begin dat advies. ‘Uiteindelijk is Yaskawa in onze plannen meegegaan en is het toch gelukt.’
Lastig product
Het eerste product dat succesvol van de lasrobot af kwam, heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Kasteel heeft zelf de mal ontwikkeld samen met een andere Yaskawa Benelux-relatie. Al met al waren alle partijen samen ongeveer negen maanden bezig om iets goeds van de grond te krijgen. ‘We zijn op dit moment uniek in hetgeen wat we maken. Er zijn wel andere partijen geweest die dit product hebben willen maken, maar dat is ze nooit gelukt’, zegt Bogerd met enige trots. De klant heeft zelfs gevraagd of Kasteel naar de VS zou willen gaan