Nadat metaalverwerker Ruud de Boer zes jaar geleden vanuit zijn eigen behoefte startte met het bouwen van een lastafel, is de ontwikkeling van Lastafelshop.com uit Koudekerk aan den Rijn snel gegaan. De verkoop in Nederland en België groeide exponentieel en inmiddels wil hij zijn positie in de Duitse markt uitbouwen.
Door: Jerom Rozendaal
Lastafelshop.com was een van de Nederlandse standhouders op de Schweissen & Schneiden beurs in Essen die deze week plaatsvindt. De beurs met 800 standhouders uit 40 verschillende landen geldt als de grootste lasbeurs van Europa. ‘Dit is onze eerste keer op deze beurs en wij proberen op deze manier ons product onder de aandacht te brengen van Duitse lasbedrijven om zo onze verkoop hier op te voeren’, vertelt Ruud de Boer.
De oprichting van zijn bedrijf valt nagenoeg samen met de voorgaande editie van Schweissen & Schneiden in 2017. De beurs die normaal gezien om de vier jaar plaatsvindt, was door corona twee jaar uitgesteld.
De start van het bedrijf begon vanuit een behoefte in de praktijk van De Boer. ‘Wij maakten ramen en deuren en daarvandaan bestond de behoefte aan een lastafel. Ik merkte dat het aanbod beperkt was en relatief duur.’ Van het een kwam het ander. Inmiddels maakt het bedrijf geen deuren en ramen meer, maar uitsluitend lastafels.
Besparing arbeidstijd
De metalen platen komen lasergesneden aan op het bedrijf uit Koudekerk aan den Rijn, nabij Leiden. Hier worden de onderdelen in elkaar gezet worden en de gaten nageruimd. Dat laatste werk gebeurt met een robot. ‘Met de lastafel kun je dertig tot veertig procent arbeidstijd besparen in de voorbereiding en nabewerking’, zegt De Boer, terwijl hij een stuk loodrecht klem zet met een lijmtang in een van de vele gaten op de tafel.
Hij verduidelijkt de arbeidsefficiëntie: ‘Je bespaart tijd doordat de werkstukken direct haaks tegen je klemmen of onze toebehoren aanliggen, waardoor je niet continu hoeft na te meten. En door het opspannen van de werkstukken wordt ook de vervorming geminimaliseerd. Bij het reproduceren van werkstukken, vanaf twee exemplaren, kun je nadat je de eerste hebt opgespannen dezelfde set-up gebruiken voor de volgende.’
Online verkoop aan eindgebruiker
De verkoop verloopt via internet, met Google ads bereikt Lastafelshop.com de doelgroep. Van particuliere hobby-lasser, tot scheepswerven en lasbedrijven. Naast de verkoop in Nederland en België is het bedrijf sinds een jaar actief in Duitsland. ‘Maar hier zien we kans om onze verkoop sterk uit te breiden’, herhaalt de ondernemer.
Een verstelbare lastafel is de laatste toevoeging aan het portfolio van de lastafelmaker. ‘Deze is in hoogte verstelbaar en komt daarmee de ergonomie ten goede’, vertelt De Boer, die gemengde gevoelens overhield aan de eerste beursdag in Essen. ‘Wij richten ons direct tot de eindgebruiker en op de eerste beursdag zijn er veel handelaren voorbijgekomen.’